Mawaru Waza (passer & vändningsteknik) & Fusegi waza (frigöringar): Vändning från bänkposition till Kuzure mune gatame till frigöring

När man väl har lärt sig en grundteknik i Newaza, måste man också lära sig hur man når dit.

Hairi Kata är den övergripande benämningen på ingång med olika passer-och vändningstekniker.
Mawaru waza är den huvudsakliga benämningen på passer-och vändningsteknik (mawaru betyder att vända runt).
Lägg ned mycket tid på att träna på olika passeringar-och vändningar. Du måste lära Dig hur Du kommer in i Dina tekniker under randori.
Fusegi waza är frigöringar eller escapes från olika positioner och tekniker. Fusegi betyder egentligen ”att undvika”.
Nige waza är ett annat namn för fusegi waza.

Från bänkposition (Yotsunbai): Kuzure mune gatame=Rulla in vält över

Vi tränar den:
• till 5 Kyu gult bälte Dokan Ryu Ju Jutsu & Sport Ju Jutsu
• från och med 5 Kyu gult bälte Kodokan Judo

Utförande:

Detta är Newazadrill i tre steg. Uke står i bänkpositionen, på alla fyra. På japanska heter bänkpositionen Yotsunbai (”att kravla runt på alla fyra”).

Vändningen:

Vändningen:
• Greppa tag i ukes motsatta arm och ben underifrån med båda Dina händer. Tryck på med hela Din kroppstyngd.
• Vänd runt uke. Behåll trycket mot ukes bröstkorg. Du har nu uke i en side
mount-position.

Fasthållningen:

• Från side mount, lägg Dig ned med kontakt mot ukes bröstkorg och fånga upp ukes vänstra arm, pressa nu upp ukes huvud mot Ditt knä med Din vänsterarm.
OBS! Du har inte Din arm runt ukes nacke, som i Mune gatame!
Kuzure mune gatame betyder ”variant bröstkorgsfasthållning”. Fasthållningen är en variant av Mune gatame
• Som i alla fasthållningar skall Du sträva efter att utnyttja Din kroppsvikt maximalt. Behåll
trycket på motståndarens bröstkorg. Det skall vara tungt och jobbigt att andas för
motståndaren. Du skall kunna ligga i fasthållningen med en lugn andningsrytm och sänkt tyngdpunkt.
• Om Uke gör ett frigöringsförsök, behåll tyngdpunkten och Din andningsrytm. Parera i stället med Dina ben, hitta Din breda bas!

Frigöringen:

Tänk på detta är en Newazadrill, där Din träningspartner också skall få tillfälle att träna på själva frigöringstekniken!

• Försök att rycka loss Din högerarm och vrid Dig in mot uke i en tät kontakt!
• Greppa tag runt uke!
• Ta spjärn med båda fötterna mot mattan och lyft upp Din höft!
• Rulla och vrid Dig från höger till vänster axel! I det här läget kan Du nu kontra med en ny teknik!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s