Om Newazaträning

Ne Waza är våra tekniker nere i mattan, golvkampsteknikerna.

Det som är mest utpräglat för newaza är just själva situationen och positionen. Det är kanske viktigare att behärska en position än en massa tekniker. För att få en mer realistisk newaza tränar vi alla tekniker med passer- och vändningsteknik från olika positioner eller som ett svar på ukes frigöringsförsök.

Det är lämpligt att träna både offensiva och defensiva tekniker från en och samma position. Kan Du lära Dig att behärska och kontrollera en position, så har Du större chanser att nå ett lyckat resultat.
Rytmen är en viktig faktor när det gäller kombinationer och kontringar i newaza. Hitta en rytm och tänk på ukes respons.
Generellt kan man säga att rytmen i newaza varierar med typ av teknik:

• Ett armlås sänker ofta rytmen och uke blir ofta öppen för osaekomi (fasthållning)

• Då uke försöker frigöra sig från fasthållningen (osaekomi) ökar rytmen igen, uke blir ofta öppen för halslås eller armlås

• Då uke koncentrerar sig på att undvika armlåset sänks ofta rytmen igen, uke blir öppen för en ny osaekomi eller halslås

En rörlig höft är mycket viktig i newaza. Tänk på att ”räkan” (ebi taisabaki) är egentligen den viktigaste taisabakiövningen för newaza!
När du är offensiv skall Du vara kvick med en rörlig höft, likväl som att då Du är defensiv, skall försöka stoppa ukes
höftrörelser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s