INVIDUELLA FÖRUTSÄTTNINGAR:
Vi har ju som instruktörer alla våra egna individuella förutsättningar. Det är nästan alltid något som man kan bygga vidare på eller förbättra. Fundera på nedanstående:
• Både fysiska och personlighetsmässiga förutsättningar
• Tidigare erfarenheter av att andra idrotter påverkar vårt sätt att instruera
• Vår uppgift som instruktör är att visa på mångfalden och möjligheterna inom Dokan Ryu Ju Jutsu
OM LEDARSKAP OCH CHEF:
Chef och ledare, vad är egentligen skillnaden? Chef är en befattning/titel och behöver inte innebära att man besitter några större ledaregenskaper. Den erfarenheten kanske många av oss har fått erfara? Ledare, är mer en egenskap. Det är kvalitéerna som ledare som avgör om gruppmedlemmarna ger oss sitt förtroende. Det innebär både ledarattityder och ledaregenskaper som kan utvecklas genom träning och erfarenheter.
LEDAREGENSKAPER
Vad är idealet? Fundera! Det finns i huvudsakligen tre gamla urtyper av ledare:
• Auktoritära
• Demokratiska
• ”Låt gå”
Gruppfrågor
Några att fundera på enskilt eller i grupp:
- Vad är ett bra ledarskap?
- Vilka egenskaper vill Du helst inte se hos en bra ledare?
- Hur blir man en bra idrottsledare?
- Hur vill Du att Dina aktiva ska beskriva Dig som ledare?
- Ange några viktiga principer som Du anser alltid bör gälla på Din träning.
- Vad vill Du att eleverna skall känna och tänka när de går hem efter träningen?
- Nämn minst fem viktiga regler som du kommer att ha som ”ledstjärnor” när Du arbetar som ledare/instruktör?