INSTRUKTÖRSROLLEN-FÖRUTSÄTTNINGARNA

Att kunna utvecklas till en bra instruktör och lärare tar många år. Det kräver träning och elever, samtidigt som vi har olika förutsättningar. Stressa inte, låt det ta tid! Det första hindret är ibland kanske att lära sig att tala och instruera inför en grupp! Trots att man har förberett sig, så kanske man vacklar lite. Kom då ihåg uttrycket: ” Man lär så länge man har elever”.

Här kommer lite grundläggande funderingar om instruktörsrollen och ledaregenskaper, som kan vara bra att tänka igenom!

Tänk igenom:
• Vad är egentligen en instruktör?
• Vilka uppgifter har en instruktör?
• Vad skiljer en bra instruktör från en dålig instruktör?
• Hur blir man en bättre instruktör?

Vi har ju också alla av lite olika träningsfilosofi, olika förebilder och andra inspirationer som påverkar oss! Tänk också på att vi alla är unika som individer.

FÖRUTSÄTTNINGARNA:

Träningsfilosofi och disciplin:

• Skall man vara rent traditionell, strikt och oerhört dsciplinkrävande? Eller skall man lägga sig till med modernare synsätt och metoder? Mer ett mentorskap?
• Bäst är kanske ändå ett möte mellan asiatisk filosofi och modern pedagogik

Förståelse:
• En lärares roll är att i längden göra sig själv överflödig (men ändå kunna vara mentorn, vägvisaren)

Sociala samspelet:
• Om gruppen inte fungerar socialt så kommer träningen att bli lidande. Skapa en samhörighet i gruppen, där alla respekterar varandra.

Nästa gång skall vi sjunka djupare in i instruktörsrollen olika delar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s